Editorial
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Editorial by Title
Now showing 1 - 20 of 77
Results Per Page
Sort Options
- ItemAdministración de costo como estrategia de inversión en el sector carbonífero venezolano(2018) Marrufo García, Rubén Darío; Pérez Prado Yaneth; Posada Yuri JoséEl propósito general de esta investigación fue Analizarla administración de Costo como estrategia de inversión en el sector carbonífero del estado Zulia (Venezuela), como objetivos específicos se plantearon Identificar los elementos de la administración de costo, Describir la clasificación de la administración de costo, analizar los sistemas de la administración de costo, identificar las estrategias de inversión a corto plazo y caracterizar las estrategias de inversión a largo plazo, basándose en los autores Tafur & Osorio (2007), Hanser & Mower (2007), entre otros. Palabras clave: Administración, Costo, Estrategia, Inversión. Abstract The overall purpose of this research was to analyze the cost management and investment strategy in the coal sector , Zulia state , specific objectives were raised Identify elements of cost management , describe the classification of cost management , analyze systems cost management , identify investment strategies and short-term investment strategies characterize long-term coal companies Zulia state. , based on the authors Tafur & Osorio (2007) , Hanser & Mower ( 2007) Gitman ( 2003 ), Block and Hirt ( 2005 ) among others. Keywords: Management, Treasury, Strategy, Financing.
- ItemAnálisis del proceso de elaboración de la agenda pública de turismo en el municipio de Valledupar(2020) Posada, Yuri José; Restrepo, María del Mar; Cerchiaro, JorgeEl propósito general de esta investigación fue analizar el proceso de elaboración de la agenda pública de turismo en el municipio de Valledupar (Colombia). El turismo es una actividad transversal en la economía de los países al involucrar una gran cantidad de actores de diferentes sectores. La evidencia empírica supone una situación problemática en el proceso de inscripción de los temas en la agenda pública de turismo. Como base teórica se ha utilizado la herramienta de análisis el “Ciclo de las Políticas Públicas”, propuesto por Jones (Jones, 1970), entre otros. Palabras clave: Políticas Públicas, Agenda Pública, Turismo Abstract The general purpose of this research was to analyze the process of preparing the public tourism agenda in the municipality of Valledupar. Tourism is a transversal activity in the economy of the countries, involving a large number of actors from different sectors. The empirical evidence supposes a problematic situation in the process of inscription of the subjects in the tourism public agenda. As a theoretical basis, the analysis tool "Public Policies Cycle", proposed by Jones (Jones, 1970), among others, has been used. Keywords: Intangible assets, key factor, success, capital
- ItemAnalysis the application of logistics processes in the bakery sector of MSMEs in Valledupar(2020) Gordon Hernández, Yimi; Vidal Tovar, Carlos Ramón; Valle Fuentes, Harold; Gordon Araujo, Juan PabloAbstract The adult population, who searches for foods that are beneficial to health, is the predominant consumer of the growing Colombian bakery sector, thus posing a challenge for it in order to generate a high-quality product. The purpose of this research was to analyze the application of logistics processes in the bakery sector of MSMEs in Valledupar, reviewing aspects such as the diagnosis of the current situation regarding logistics in the company, followed by an analysis of production costs, and the management of demand and purchase forecasts in the different MSMEs in the city. Ballou (2004), Castellanos (2015), Guerrero (2017), Mora & Martinez (2010), Saldarriaga (2014), Eslava (2019), among others, were used as references. It was conducted as an applied, non experimental, field, descriptive and cross-sectional research. The population consisted of 30 MSMEs from the bakery sector. The reliability of the instrument was determined with Cronbach's alpha, resulting in 0.919; while the significance was calculated using the Anova analysis, resulting in 0.000. This indicates that there are differences between the means of the macroprocesses and microprocesses dimensions. Furthermore, with the post-hoc Tukey test, the first major differences in the logistics of inventories showed that in the case of the indicator of logistics cost management and the second dimension, the use of raw materials has greater differences with the performance of the machines, demonstrating the great weaknesses that the bakery sector presents in the application of logistics processes. Keywords: Logistics processes, bakery sector, Valledupar MSMEs
- ItemAplicación móvil como estrategia de enseñanza para iniciar el proceso de lectura a estudiantes en condición de discapacidad auditiva(2022) Martínez Acosta, Deivis; Eydy Suárez Brieva, Eydy; Gordon Hernández, YimiEn el presente estudio se realiza un análisis de la incidencia de los resultados de aprendizaje en el proceso formativo de estudiantes en condición de discapacidad auditiva mediante la implementación de una aplicación móvil diseñada para iniciar el proceso de lectura. Esta aplicación suscita el aprendizaje de vocales, conso nantes y lecciones mediante la revisión de contenidos y desarrollo de actividades diferenciadas, todas inter pretadas en la lengua de señas colombiana (LSC). Se analizan las calificaciones alcanzadas por 45 alumnos de los grados 1, 2 y 3 de básica primaria y se aplica un diseño experimental bajo arreglo factorial. Los resul tados muestran que las estrategias tienen incidencia significativa en el aprendizaje y que las actividades dife renciadas contribuyen a una mejor apropiación del conocimiento. Se concluye que para mejorar el proceso de aprendizaje de lectura y escritura de los estudiantes en condición de discapacidad auditiva, e incrementar el rendimiento académico, es necesario diseñar contenidos y actividades basados en los estilos de aprendizaje. Palabras clave: aplicación móvil; estrategias pedagógicas; estilos de aprendizaje; discapacidad auditiva Abstract The present study assesses the learning outcomes in the teaching of students with hearing disabilities through the implementation of a mobile application designed to start the reading process. This application facilitates learning vowels, consonants, and review lessons by developing differentiated activities—all in Colombian sign language (LSC). Marks obtained by 45 elementary school students in grades 1, 2, and 3 are gathered and analyzed. An experimental design is applied under factorial arrangement. The results show that strategies have a significant impact on student learning and that differentiated activities improve knowledge appropria tion. It is concluded that to improve the learning processes of reading and writing of students with hearing disability and enhance academic performance is necessary to design content and activities based on learning styles. Keywords: mobile application; pedagogical strategies; learning styles; hearing disability
- ItemBiodiversidad Urbana: Estrategias de Gestión Económica y Ambiental en Entornos Urbanos de Colombia(2023) Cuello Guevara, Neulis José; Pinto Robles, Sandy Milena; Vega Manjarres, Hugues Alcides; Aroca Martinez, Luis Rodrigo; López Barrios, Andrés FelipeEl presente estudio tuvo como objetivo analizar la percepción y la opinión de 250 personas en relación con la biodiversidad urbana y las estrategias de gestión económica y ambiental en entornos urbanos. Se implementó un cuestionario estructurado que abordó temas clave, incluida la importancia de la biodiversidad urbana, las especies comunes, los desafíos y amenazas, las estrategias de gestión económica, las políticas necesarias y la viabilidad económica de las estrategias de conservación. Los resultados revelaron que la mayoría de los encuestados considera que la biodiversidad urbana es de "Alta" o "Muy alta" importancia. Las "Plantas autóctonas" fueron identificadas como las especies más comunes, mientras quela "Pérdida de hábitat" se destacó como el principal desafío. La estrategia más efectiva fue "Implementar programas de conservación financiados por el gobierno", y las "Restricciones a la tala de árboles" se consideraron políticas necesarias. La mayoría considera que las estrategias de conservación son "Viables" o "Muy viables". Estos resultados respaldan la importancia de la biodiversidad urbana y la necesidad de estrategias de gestión efectivas para promover ciudades sostenibles. Las conclusiones se alinean con la literatura científica existente, destacando la relevancia de abordar estos temas de manera integral en la planificación urbana y la conservación. Palabras claves: biodiversidad; estrategias; gestión Abstract The objective of this study was to analyze the perception and opinion of 250 people in relation to urban biodiversity and economic and environmental management strategies in urban environments. A structured questionnaire was implemented that addressed key topics, including the importance of urban biodiversity, common species, challenges and threats, economic management strategies, necessary policies, and economic viability of conservation strategies. The results revealed that the majority of respondents consider urban biodiversity to be of "High" or "Very high" importance. “Native Plants” were identified as the most common species, while “Habitat Loss” was highlighted as the main challenge. The most effective strategy was “Implement government-funded conservation programs,” and “Restrictions on logging” were considered necessary policies. Most consider conservation strategies to be "Viable" or "Very Viable." These results support the importance of urban biodiversity and the need for effective management strategies to promote sustainable cities. The conclusions align with existing scientific literature, highlighting the relevance of addressing these issues comprehensively in urban planning and conservation. Keywords: biodiversity; strategies; management
- ItemBiometrical Optimization System for Red Tilapia (Oreochromis sp.) through Image Processing in Growing Environments(2023) Vides Redondo, Adalberto José; Vidal Tovar, Carlos Ramón; Pérez Rojas,Yimmis Arturo; Parra Ditta, Clarivel; Gordon Hernandez, YimiAbstract The costs of an aquaculture production process are affected by about 70% by the technical food management, in that sense, it is absolutely necessary to accurately establish the food rations throughout the cultivation cycle, making adjustments weekly, so the determination of biometric variables is required with the same periodicity. The objective of this research was to make possible an alternative for obtaining biometric information in an aquaculture production process, obviating harmful aspects, which occur in the development of traditional biometrics, where it is required to perform invasive procedures (partial fishing) that generate negative impacts on cultured organisms. In this sense, in the development of the present study, magnitudes of the specimens of red tilapia (Oreochromis sp) were determined, through the analysis of images obtained in culture environments at high densities, all this, using a software specially designed to measure the length of the specimens, managing to generate a lower impact on the fish. For the development of the software it became necessary to determine the events and sequences, thanks to unified modeling language diagrams - UML, in this specific case the use cases, sequence and entity relationship were used. Subsequently, each of the events and sequences determined in the UML were embodied in code, using the C# programming language and the Visual Studio (IDE) in its community version. On the other hand, the calibration of the system was carried out in three clearly defined phases: 1. selecting the image capture device, 2. support structure adjustment of the image capture equipment, and 3. calibration of the measurement software. Keywords: Red Tilapia, Biometrics, UML Diagrams, Use Cases, Entity Relationship.
- ItemCharacterization of the digital literacy states of secondary school students in 5 schoolsof the department of Cesar(2023) Arroyo Martínez, Jhonny Javier; Cadena, Jageiver Ibeth; Albor Montero, Celso Nasario; Manosalva Amaya, Edwin JoséAbstract The purpose of this research is to examine the digital literacy skills of high school students in terms of various variables. The research was conducted using survey - based tools and a quantitative research method. The rersearch study group is made up of 632 high school students who are in grades 6, 7 and 8 in 5 schools of low, medium and high socioeconomic levels in the academic year 2020 - 2021 in the department of Cesar, as data analysis tools in a Digital Literacy Scale developed by the researches, and the data obtained were analyzed using the SPSS 22,0 program and descriptive statistics and non parametric test such as the Mann - Whitnney U test and the Kruskal Wallis H test were used, since the distribution of the data obtained did not show normality. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the Digital Literacy Scale scores of the students differed significantly acordding to their gender, school grade, internet connection at home, presence of computer or tablet at home and frequency of internet acces, and connection, acoording to the purposes of internet use, no significant difference could be determined between the data obtain from the Digital Literacy Scale, suggestions were made in acoordance with the results obtained from the study. Keywords: Education, Digital literacy, Secondary levels, Social studies
- ItemCiencias Naturales 5(2022-06-10) Martínez Arredondo, Leonardo; Martínez Acosta, Deivis; Suárez Brieva, Eydy.El proceso natural del crecimiento de un individuo, lleva implícito el interés por descubrirse a sí mismo y el entorno que le rodea, a su vez dicho despertar, ocurre desde temprana edad, suele estar influenciado por diversos factores internos y externos. Disponer de herramientas didácticas que faciliten el aprendizaje y propicien el desarrollo de capacidades en la población infantil, es marcar el camino para canalizar de manera efectiva ese deseo de aprender, máxime en la actualidad, donde se hace evidente, la gran necesidad de forjar una generación capaz de afrontar los desafíos cotidianos que presenta la sociedad. Es así, como a través de la creación de materiales como "Ciencias Naturales 5 " se hace tangible la lucha por cerrar brechas de inequidad en la educación y aportes como esta herramienta que contribuyan a definir la ruta para que niños y niñas puedan tener al alcance una revisión bibliográfica completa, pertinente y en un lenguaje sencillo que permita la comprensión de la composición básica de los seres vivos, el funcionamiento de los órganos, los sistemas y a su vez cómo interactúan con el ambiente, sumergiéndose de ésta manera en el maravilloso mundo Ias ciencias.
- ItemCompetencias investigativas: Una guía práctica de investigación.(2021-12-24) Arrieta Hernández, Álvaro Ramiro; Colina Chacín, María Mercedes; Costa Daza, Eglandina; Lora Carrillo, Lesby; Romero Escorcia, Yulibeth.El libro "Competencias investigativas: Una guía práctica de investigación', constituye un aporte para estudiantes y docentes interesados en el tema de la investigación, busca ilustrar de manera muy pedagógica los componentes de un proyecto de investigación y cuáles son los pasos para abordar su escritura. Tiene como objetivo aportar herramientas que permitan desarrollar en docentes y estudiantes los métodos y procedimientos propios de la investigación científica. El texto facilita herramientas para promover en los estudiantes la autoconstrucción de los conocimientos, la autonomía, la inquietud intelectual y, desde luego, el espíritu crítico. De igual manera, resulta imprescindible por parte del docente el fortalecimiento de su perfil en el campo de la investigación en aras de que sea realmente eficiente, y poder así acompañar los estudiantes en cada una de las etapas de este proceso. En consonancia con Io anterior, el texto se encuentra organizado en cinco capítulos los cuales contemplan estrategias de apoyo que permitan fortalecer las competencias investigativas. En ese orden de ideas en el primer capítulo se aborda la monografía como un género discursivo, orientada a la actividad investigativa con una estructura y propósitos particulares sobre un tema específico, la cual implica una secuencia lógica, ordenada y sistemática para llegar a un resultado con la información obtenida promoviendo estímulos significativos para el proceso de aprendizaje en las diferentes áreas de conocimiento. El capítulo tiene como objetivo valorar el concepto de investigación científica como actividad y como proceso de búsqueda de nuevos conocimientos. Se hace un recorrido por el término investigación haciendo referencia a las actividades que, en aras del conocimiento, se realizan sobre una situación, en un ambiente determinado. Precisando que la investigación no busca simplemente resolver un problema o situación práctica, esta debe generar conocimiento novedoso no solo para el investigador sino para toda la comunidad científica.
- ItemComponents of intellectual capital for the research process in higher education institutions(2023) Vidal Tovar, Carlos; González Tejedor. Gerardo; Gordon Hernández, Yimi; Padilla Santamaría, Martha; Valle Fuentes, HaroldAbstract The intellectual support variables used within the investigative process in Higher Education Institutions were characterized. Research with a quantitative, positivist, analytical approach, field designs, in a non-experimental, transversal or transactional way, descriptive type. The study population group is made up of vice-rectories of the research area, coordinations, headquarters or leaders of the research area, who are in charge of the management and viability of the research processes in 7 universities of Cartagena de Indias, survey, an instrument was used with alternatives of closed Likert-type answers, the Statistics of the data was Descriptive systematized in Microsoft Excel, SPSS and R.3.2.3. It is allowed to show that there is not a sufficient amount of economic resources available to carry out research, Relationships with both companies and other government institutions must be strengthened to develop investigative processes that entail producing intellectual material. As well as implementing methodologies to increase and strengthen knowledge networks; as well as virtual repositories. Keywords: Intellectual Capital. Development. Education. Research. University Resumo Foram caracterizadas as variáveis de suporte intelectual utilizadas no processo de investigação em Instituições de Ensino Superior. Pesquisa com uma abordagem quantitativa, positivista, analítica, desenhos de campo, de forma não experimental, transversal ou transacional, tipo descritivo. O grupo da população de estudo é composto por vice-reitorias da área de pesquisa, coordenações, sedes ou líderes da área de pesquisa, que são responsáveis pela gestão e viabilidade dos processos de pesquisa em 7 universidades de Cartagena de Índias, pesquisa, um instrumento foi utilizado com alternativas de respostas fechadas do tipo Likert, a estatística dos dados foi sistematizada descritiva no Microsoft Excel, SPSS e R.3.2.3. É permitido mostrar que não há uma quantidade suficiente de recursos econômicos disponíveis para realizar pesquisas, as relações com empresas e outras instituições governamentais devem ser fortalecidas para desenvolver processos de investigação que envolvam a produção de material intelectual. Além de implementar metodologias para aumentar e fortalecer as redes de conhecimento e os repositórios virtuais. Palavras-chave: Capital Intelectual. Desenvolvimento. Educação. Pesquisa. Universidade.
- ItemCOMPOST ORGÁNICO MANUAL COMO PRODUCTOR DE UN JARDÍN ECOLÓGICO UTILIZANDO RESIDUOS SÓLIDOS CON LOS ESTUDIANTES DEL GRADO PRIMERO DE LA BÁSICA PRIMARIA DEL CENTRO EDUCATIVO SAN ISIDRO(2025) Oliva Cuz, Damary Lorena; Oliva Velásquez, Duvan Jair.La presente investigación tuvo como objetivo central generar el proceso de compostaje orgánico manual como productor de un jardín ecológico con los estudiantes de básica primaria del Centro Educativo San Isidro, utilizando residuos sólidos, en pro de la importancia del ecosistema, su contribución al medio ambiente y la disminución de basura. En lo metodológico, siguió una ruta cualitativa con un diseño de investigación- acción orientada a la solución de las problemáticas específicas de la comunidad educativa; este estudio está conformado por 14 estudiantes de los cuales ocho (8) son hombres y seis (6) son mujeres, en edades comprendidas entre los 6 hasta los 7 años. Por lo tanto, para garantizar el desarrollo de este proyecto de investigación, las técnicas utilizadas para la recolección de información fueron: grupo focal, observación participativa y taller. Y como instrumentos se utilizaron: la guía de sesión, guía de observación de actividades colectivas y mapa taller. Los hallazgos más significativos durante el proceso de compostaje se evidenciaron en la actitud de asombro e interpretación que le dieron los informantes clave en la medida que las verduras y frutas utilizadas iban cambiando su color, forma, olor, aspectos que consideraron como transformación, sabor, putrefacción y deshidratación; estas categorías emergentes reflejaron la percepción de los estudiantes sobre el cambio en los alimentos, desde un estado comestible hasta uno inadecuado, vinculando estos cambios a la preparación del compost. Durante la clasificación de los residuos sólidos, se evidenció aquellos que se requerían para hacer el compost siendo los residuos orgánicos; la visita al comedor escolar hizo que los estudiantes comprendieran la importancia de clasificar los residuos, que incluyó la clasificación y separación; los estudiantes diferenciaron los residuos biodegradables, enfatizando la importancia de la clasificación para un compost de alta calidad. Finalmente, el uso de frutas y verduras como abono, que incluyó la fertilidad y nutrientes; a través del taller se observó a los estudiantes comprendiendo y aplicando el compost en la mejora del suelo del jardín, resaltando la importancia de los residuos orgánicos en la sostenibilidad del entorno escolar. En conclusión, la creación de un jardín ecológico con abono orgánico manual contribuyó a reducir la basura en el restaurante escolar del centro educativo San Isidro y, a su vez, los estudiantes en la elaboración del jardín ecológico crearon conciencia ambiental portando ese granito de arena para sembrar un primer paso hacia un cambio más humano al mundo, protegiendo los recursos naturales, las plantas y el agua, que la madre tierra brinda. La elaboración de un jardín con abono orgánico involucrando a los estudiantes no solo incentivó a los educandos a una participación más colaborativa, sino que aprendieron mejor los temas ambientales. Palabras Claves: compost orgánico manual, jardín ecológico, residuos orgánicos. ABSTRACT The main objective of this research was to generate manual organic compost as a producer of an ecological garden with the elementary school students of the San Isidro Educational Center, using solid waste, in favor of the importance of the ecosystem, its contribution to the environment and the reduction of garbage. Methodologically, it followed a qualitative route with an action-research design aimed at solving the specific problems of the educational community; this study is made up of 14 students of which eight (8) are men and six (6) are women, between the ages of 6 and 7 years. Therefore, to ensure the development of this research project, the techniques used for the collection of information were: focus group, participatory observation and workshop. And as instruments were used: the session guide, observation guide for collective activities and workshop map. The most significant findings during the composting process were evident in the attitude of amazement and interpretation given by the key informants as the vegetables and fruits used changed their color, shape, smell, aspects that they considered as transformation, flavor, putrefaction and dehydration; these emerging categories reflected the students' perception of the change in food, from an edible state to an inadequate one, linking these changes to the preparation of the compost. During the classification of solid waste, the waste required to make the compost was evident, being organic waste; the visit to the school cafeteria made the students understand the importance of classifying waste, which included classification and separation; the students differentiated biodegradable waste, emphasizing the importance of classification for high-quality compost. Finally, the use of fruits and vegetables as fertilizer, which included fertility and nutrients; through the workshop, the students were observed understanding and applying compost in improving the soil of the garden, highlighting the importance of organic waste in the sustainability of the school environment. In conclusion, the creation of an ecological garden with manual organic compost contributed to reducing the waste in the school restaurant of the San Isidro educational center and, in turn, the students in the creation of the ecological garden created environmental awareness by contributing their grain of sand to sow a first step towards a more humane change in the world, protecting natural resources, plants and water, which Mother Earth provides. The creation of a garden with organic compost involving students not only encouraged students to participate more collaboratively, but they also learned better about environmental issues. Keywords: manual organic compost, organic garden, organic waste
- ItemCondiciones agroecológicas en la producción de Biodiesel de Elais Guineensis(2017) Acevedo Barrios, Rosa; Gordon Hernández,Yimi; Vidal Tovar, CarlosLos biocombustibles constituyen una alternativa importante para la demanda actual energética a nivel nacional y mundial. El presente artículo persigue analizar la problemática asociada con la producción de biodiesel del aceite de palma bajo las condiciones agroecológicas del Caribe colombiano; asimismo, se describen los aspectos básicos de la producción de biocombustibles, específicamente el biodiesel, mostrando sus principales ventajas y desventajas, materias primas, tecnologías, perspectivas de desarrollo y desafíos, para su correcta implementación en el contexto regional, nacional e internacional. Finalmente, se analiza brevemente los impactos de los biocombustibles en el medio ambiente como principal aporte a la movilidad sostenible. Palabras Clave: Combustibles, Ecosistema, Energía, Impactos. Abstract Biofuels are an important alternative to the current energy demand nationally and globally. This paper analyzes the problems in the production of biodiesel from palm oil under the agro-ecological conditions of the Colombian Caribbean; likewise, it describes the basic aspects of biodiesel production, specifically biodiesel, showing its main advantages and disadvantages, raw materials, technologies, development perspectives and challenges, for its correct implementation in the regional, national and international context. Finally, it briefly analyzes the impacts of biodiesel on the environment as the main contribution to sustainable mobility. Keywords: Fuels, Ecosystem, Energy, Impact.
- ItemConventional and advanced exergoeconomic indicators of a nitric acid production plant concerning the cooling temperature in compression Train’s intermediate stages(2021) Buelvas Hernandez, Ana; Fajardo, Juan Gabriel; Barreto, Deybis; Carrillo Caballero, Gaylord Enrique; Cardenas Escorcia, Yulineth; Vidal Tovar, Carlos Ramon; Gordon Hernandez, YimiAbstract In the refining and petrochemical industrial sector, large amounts of energy are used, so using the concept of exergy allows a rational use of this resource. In the different exergy and exer goeconomics studies applied in petrochemical plants, parameters of interest have been deter mined to evaluate the thermal efficiency, the potential for process improvement, the irreversibilities produced by the interaction between the components of the system and the operation of each one, and the energy costs associated with each of these irreversibilities. This paper presents an advanced exergy analysis and an exergy-economic analysis applied to a nitric acid production plant with an installed capacity of 350 metric tons per day, whose operating principle is based on the Ostwald method, and both the behavior of endogenous exergy destruction and the behavior of exogenous, avoidable and unavoidable exergy destruction are studied, exogenous, avoidable and unavoidable exergy destruction and the associated exergy costs in each of the heat transfer equipment and reactive equipment that make up the plant, about the cooling temperature in the intermediate stages of the compression train are studied using a mathematical model. The chemical reactions involved in the production process are the points of interest in the research of this work. Some of the results show that 54 % of the total exergy destruction can be recovered by intervening in the components. On the other hand, in the Cat alytic Converter (CONV), it is convenient to consider the investment costs to reduce the exergy destruction costs. Similarly, in the Tail Gas Heater (TGH), it is beneficial to reduce the total in vestment to improve the process economics. On the other hand, the cost of exergy destruction of the plant resulted in 770.77 USD/h. In addition, it could be determined that the interactions between the components significantly affect the investment costs. Keywords: Exergoconomy, Endogenous exergy, Exogenous exergy, Avoidable exergy, Inevitable exergy, Exergo-economic indicators
- ItemDesarrollo humano sostenible y condiciones culturales, laborales y educativas del trabajo infantil doméstico en hogares de acogida(2024) Solis Estupiñan, Claudia Eunice.El trabajo infantil es un flagelo de la humanidad y el más invisible es las labores domésticas femeninas. Por lo que el objetivo es caracterizar las condiciones culturales, laborales y educativas de mujeres que fueron trabajadoras en servicio doméstico en su niñez en hogares de acogida procedentes de la zona rural del Distrito de Buenaventura, para presentar un plan de acción a cerca del desarrollo humano sostenible a los consejos comunitarios de comunidades negras. El enfoque es cualitativo constituido por los supuestos teóricos del paradigma de teoría crítica, el tipo de investigación es el estudio de caso, de diseño fenomenológico y se apoya en la hermenéutica, como técnica para el análisis de información obtenida de entrevistas semiestructuradas registradas en audios y videos, con la finalidad de estudiar y reflexionar, las experiencias vividas por 5 mujeres que realizaron trabajo doméstico en su infancia y la información 2 personas que acogieron en sus hogares a niñas provenientes del campo. Se encuentra que la pobreza de las familias es la razón por la cual son entregadas a hogares de la ciudad a cambio de que estudien, pero no todos cumplen con lo prometido. Se modifican en algunas de ellas sus costumbres y tradiciones y otras las entremezcla con las de los patrones. En la edad adulta se hacen cargo de sus hijos y los educan para mejores condiciones de vida. Aún persiste la esclavitud infantil y es necesario que los consejos comunitarios de las poblaciones negras de Buenaventura se organicen para evitar esta forma de maltrato infantil. Palabras Clave: Esclavitud infantil; Hogare de acogida, Largas jornadas laborales, Trabajo doméstico infantil. Abstract Child labor is a scourge of humanity and the most invisible is female domestic work. Therefore, the objective is to characterize the cultural, labor and educational conditions of women who were domestic workers in their childhood in foster homes from the rural area of the Buenaventura District, to present an action plan to present for development sustainable human rights to the community councils of black communities. The approach is qualitative, the paradigm of critical theory, the type of research is the case study, of phenomenological design and relies on hermeneutics, as a technique for the analysis of information obtained from semi-structured interviews recorded in audios and videos, with the aim of of studying and reflecting, the experiences of 5 women who did domestic work in their childhood and the information of 2 people who welcomed girls from the countryside into their homes. It is found that the poverty of the families is the reason why they are given to homes in the city in exchange for them to study, but not all of them comply with what was promised. In some of them their customs and traditions are modified and others are intermixed with those of the bosses. In adulthood they take care of their children and educate them for better living conditions. Child slavery still persists and it is necessary for the community councils of the black populations of Buenaventura to organize themselves to prevent this form of child abuse. Keywords: Child slavery; Foster home, Long working hours, Child domestic work
- ItemDesign and Evaluation of Logistics Systems with FlexSim: Case Study and Continuous Improvement(2025) Valdivieso Sánchez, Juan Carlos; Aroca Martínez, Luis Rodrigo; Maestre García, Ana Karina; Acevedo Vergara, Jorge Alberto; Pulido Quintero, José ManuelAbstract The purpose of this article is the design and evaluation of logistics systems, validating the paradigm of discrete simulation. The basic concepts of efficient logistics systems are reviewed; Modules are added that standardize modeling and evaluation in simulations, increasing the reliability and speed in the execution of the process. This has led to the creation of a Supply Chain Management System, which has been developed with the clear objective of modeling an effective supply chain that allows for the optimal management of each and every one of the various processes involved in it. The main purpose of this approach is to reduce operating costs, obtain valuable information that facilitates crucial decision-making and the possibility ofoptimizing or simulating various alternatives that may arise in the logistics field. Keywords: FlexSim, Discrete Event Simulation, Project Manager, Simulator, Design of Experiments, Implementation and Evaluation of Production Systems, Industry Pot, experience, systems, logistics, supply chain.
- ItemDeterminantes de la intención de compra en línea a través del modelo UTAUT2: un análisis del riesgo percibido en los consumidores en línea(2025) Solano Mejía, Jhon Henrry; Méndez Sánchez, Andrea MarcelaObjetivo: el objetivo del presente estudio fue analizar los factores determinantes en la intención de compras en línea en los consumidores del municipio de Valledupar, mediante la aplicación de la teoría UTAUT2 con la inclusión de la variable de riesgo percibido. Diseño/metodología: la metodología empleada fue de tipo explicativo, con un enfoque cuantitativo, y un diseño no experimental, transeccional y de campo. Los datos se recopilaron mediante un cuestionario en línea y se analizaron 387 encuestas de consumidores que habían comprado en línea al menos una vez. El análisis de los datos fue realizado a partir del modelamiento de ecuaciones estructurales (SEM), con la técnica multivariante de modelos de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales (PLS-SEM). Resultados: la investigación evidenció que las variables expectativa de desempeño, expectativa de esfuerzo, motivación hedónica, valor del precio y hábito influyen en la intención de compras en línea; mientras que las variables influencia social, condiciones facilitadoras y riesgo percibido no alcanzaron a tener efecto en la intención. Conclusiones: las relaciones entre los constructos de la UTAUT2 tienden a variar según el contexto cultural; en este caso, la variable más significativa para la intención de compra en línea es el hábito, demostrando que cuanto más integrada esté la acción de comprar en línea en la rutina diaria, mayor será la intención de hacerlo. Originalidad: el estudio aporta información sobre el comportamiento de los consumidores en e commerce, como también extiende el análisis de la intención de compra en línea a una población poco estudiada en este contexto. Palabras clave: UTAUT2, comercio electrónico, intención de compra en línea, riesgo percibido, comportamiento del consumidor. Highlights El riesgo percibido influye poco en la intención de compra de usuarios experimentados. Una experiencia de compra ágil y eficiente resulta clave para captar y fidelizar clientes. El modelo UTAUT2 adaptado al comercio en línea colombiano presenta un buen ajuste. Una experiencia agradable en plataformas virtuales fomenta la intención de compra. Abstract Objective: This study analyzes the key determinants of online purchase intention among consumers in Valledupar (Colombia), using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) and incorporating perceived risk as an additional variable. Design/Methodology: The study follows an explanatory approach with a quantitative methodology and a non-experimental, cross-sectional, and field-based design. Data were collected through an online questionnaire, with a final sample of 387 consumers who had made at least one online purchase. Structural Equation Modeling (SEM) was applied with the Partial Least Squares (PLS-SEM)multivariate technique for data analysis. Findings: The findings indicate that performance expectancy, effort expectancy, hedonic motivation, price value, and habit influence online purchase intention. However, social influence, facilitating conditions, and perceived risk were found to have no measurable effect on purchase intention. Conclusions: The relationships between UTAUT2 constructs tend to vary depending on cultural context. In this study, habit emerged as the most influential factor in online purchase intention, suggesting that the more seamlessly online purchase is integrated into daily routines, the greater the intention to continue doing so. Originality: This paper contributes to the understanding of consumer behavior in e-commerce and extends the analysis of online purchase intention in a population that has been relatively underexplored in this context. Keywords: UTAUT2, e-commerce, online purchase intention, perceived risk, customer behavior. Highlights Perceived risk has minimal influence on purchase intention among experienced users. A seamless and efficient shopping experience is crucial for customer acquisition and retention. The UTAUT2 model, adapted to Colombian e-commerce, demonstrates strong applicability. A positive user experience on virtual platforms enhances purchase intention.
- ItemDiagnóstico situacional para potenciar la internacionalización de las mipymes del sector agroindustrial de Valledupar, Colombia(2024) Escobar Argumedo, Madimis; Méndez Sánchez, Andrea MarcelaObjetivo: diagnosticar la situación actual de las mipymes del sector agroindustrial de Valledupar con el fin de potenciar su internacionalización. Metodología: se aplicó una metodología con enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo, y un diseño no experimental, transeccional y de campo. Como muestra para el estudio, se seleccionaron cuarenta mipymes del sector agroindustrial, empleando el método de muestreo aleatorio estratificado a través de la afijación uniforme. Se utilizó, además, la técnica de encuesta y, como instrumento, un cuestionario. Resultados: se realizó un análisis detallado basado en el modelo PESTEL y en las matrices de Evaluación de Factores Externos (EFE) y de Evaluación de Factores Internos (IFE), y se propusieron estrategias utilizando la matriz de Fortalezas, Oportunidades, Debilidades y Amenazas (FODA). Según la matriz de evaluación de factores externos (MEFE), las mipymes se favorecen de las oportunidades que les brinda el entorno y evitan las amenazas externas. Sin embargo, la matriz de evaluación de factores internos (MEFI) reveló un resultado desfavorable: las mipymes no aprovechan las ventajas competitivas internas para mejorar su desempeño. Conclusiones: las mipymes agroindustriales de Valledupar enfrentan desafíos significativos en su internacionalización, como la falta de empleados con competencias en otros idiomas y experiencia en comercio internacional. Sin embargo, estas empresas tienen potencial al contar con colaboradores suficientes, eficiencia en generación de utilidades y acceso a acuerdos comerciales y plataformas digitales, lo cual facilita la expansión a mercados internacionales. Originalidad: a diferencia de estudios previos, la presente investigación se centra en identificar no solo las barreras tradicionales, sino también en proponer soluciones y estrategias innovadoras adaptadas a necesidades específicas de las empresas. Un análisis minucioso del contexto actual en el que operan las mipymes del sector agroindustrial permite identificar esas necesidades. Palabras clave: diagnóstico situacional, internacionalización agroindustrial, competitividad empresarial, mipymes, agroindustria. Highlights Las mipymes agroindustriales de Valledupar se enfrentan a diversos desafíos en su proceso de internacionalización. Las empresas del sector agroindustrial de Valledupar deben mejorar sus sistemas logísticos y superar barreras técnicas y fitosanitarias para gestionar operaciones diarias y cumplir con normativas internacionales. La falta de alianzas estratégicas y estudios de mercado impide a las mipymes aprovechar acuerdos comerciales y plataformas digitales para acceder a nuevos clientes internacionales. Las plataformas digitales y tiendas en línea permiten a las mipymes agroindustriales de Valledupar contactar nuevos clientes y vender productos sin necesidad de presencia física en otros países. Abstract Objective: To analyze the current situation of Micro, Small, and Medium-sized Enterprises (MSMEs) in the agro-industrial sector in Valledupar (Colombia) to help enhance their internationalization efforts. Design/Methodology: This study employed a quantitative, descriptive methodology; a non experimental, cross-sectional design; and field research. The sample included 40 MSMEs from said agro-industrial sector, which were selected using stratified random sampling with uniform allocation. Data were collected through a survey, employing a questionnaire. Findings: A detailed analysis was conducted based on the PESTEL model and the External Factor Evaluation (EFE) and Internal Factor Evaluation (IFE) matrices. Strategies were proposed using the Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) matrix. The EFE matrix indicated that these MSMEs take advantage of the opportunities provided by the environment and evade external threats. However, the IFE matrix revealed that they do not use their internal competitive advantages to improve performance. Conclusions: Agro-industrial MSMEs in Valledupar face significant challenges in their internationalization efforts, such as a lack of employees with foreign language skills and experience in international trade. Nevertheless, these companies show potential because they have sufficient staff, efficient profit generation, and access to trade agreements and digital platforms, which facilitate their expansion into international markets. Originality: Unlike previous research, this study focuses not only on identifying traditional barriers but also on proposing innovative solutions and strategies tailored to the specific needs of MSMEs. Said needs were identified in a thorough analysis of the current context where these agro-industrial MSMEs operate. Keywords: situational analysis, agro-industrial internationalization, business competitiveness, MSMEs, agro-industry. Highlights Agro-industrial MSMEs in Valledupar face several challenges in their internationalization process. These companies should improve their logistics systems and overcome technical and phytosanitary barriers to manage daily operations and comply with international regulations. Their lack of strategic alliances and market research prevents these MSMEs from utilizing trade agreements and digital platforms to reach new international clients.
- ItemEl juego de regla como estrategia pedagógica para el aprendizaje significativo sobre el manejo sostenible de los residuos sólidos(2025) Dajil Turizo, Yerine Zuley; Fontalvo Guerrero, Sdeilin Esther.ABSTRACT Rule-based games are social activities structured by specific rules that not only entertain players but also create an environment where participants can learn naturally, developing cognitive skills and strategies that can be applied to future situations; the objective of this study was to investigate the impact of rule-based games as a pedagogical strategy for meaningful learning about sustainable solid waste management among 6º08 students at Leónidas Acuña Educational Institution, located in the Department of Cesar, Municipality of Valledupar, Colombia. The research was based on the theories of Piaget (1962, 1969) and Ausubel (1983), emphasizing the importance of play in children's cognitive development and meaningful learning. Additionally, the study addressed sustainable solid waste management according to the environmental regulations and policies implemented in Colombia, highlighting its connection to environmental education. The study was conducted using a quantitative approach with a non-experimental design and a descriptive scope. The sample included 28 students selected through intentional non-probability sampling. A Likert-scale questionnaire was used to collect data from the respondents. The results showed that most students struggle to properly classify Solid Waste (SW) as organic or inorganic, have difficulty identifying recyclable materials, fail to recognize the three color-coded waste separation system for optimizing solid waste management, and lack awareness of techniques to reduce, reuse, and recycle in daily life. On the other hand, 100% of the students expressed a preference for classes that include games, highlighting their positive influence on meaningful learning. It was concluded that there is a need to integrate playful strategies into the educational system to enhance meaningful learning about solid waste management. Keywords: Rule-Based Games, Pedagogical Strategy, Sustainable Solid Waste Management, Meaningful Learning.
- ItemEl pensamiento crítico en la era digital. Un estudio de caso con los estudiantes de Sociología de la Universidad Popular del Cesar (Colombia)(2025) Chajín Flórez, Miguel; Sanjuanelo Obregón,Janner Andrés; Martínez Ospino, Luis Samuel; López Villalba, StefanyIntroducción: El punto de partida fue la necesidad de mejorar los niveles de comprensión lectora en estudiantes de Sociología dados los bajos resultados obtenidos en pruebas anteriores. Objetivos: Se valoró a los estudiantes a través de un taller, para comparar resultados de dos rúbricas, una sobre comprensión lectora, y otra sobre pensamiento crítico. Metodología: Se realizó un estudio de caso, con seis estudiantes de la asignatura de Sociología de la educación, en torno al artículo “El currículo: una reflexión crítica” de Luis Malagón Plata. Hubo una segunda valoración por parte de un grupo de profesores. El titular de la asignatura aplicó después una rúbrica para valorar el desarrollo del pensamiento crítico. Resultados: Se registró un bajo nivel de comprensión lectora y producción textual, pero un mejor desarrollo del pensamiento crítico. Conclusiones: Se concluye que sonprecisos cambios en la formación del pensamiento crítico debido a un giro del aprendizaje basado en el texto, respecto al centrado en el pensamiento, a través de didáctica dialógica. Palabras clave: Estudio de caso; Comprensión lectora; Digitalización; Pensamiento crítico; Didáctica dialógica. Abstract Introduction: The starting point was the need to improve reading comprehension levels among Sociology students, given the low results obtained in previous assessments. Objectives: Students were evaluated through a workshop to compare results from two rubrics, one focused on reading comprehension and the other on critical thinking. Methodology: A case study was conducted with six students from the Sociology of Education course, based on the article "El currículo: una reflexión crítica" by Luis Malagón Plata. A second assessment was conducted by a group of professors. The course instructor then applied a rubric to assess the development of critical thinking. Results: A low level of reading comprehension and textual production was recorded, but there was better development of critical thinking. Conclusions: It is concluded that changes are necessary in the development of critical thinking due to a shift from text-based learning to one centered on thought, through dialogical didactics. Keywords: Case study; Reading comprehension; Digitalization; Critical thinking; Dialogical teaching.
- ItemEl Semillero de Investigación Ambiental como espacio de aprendizaje y desarrollo de habilidades críticas: Una experiencia en educación con estudiantes de grados cuarto y quinto de la Institución Educativa Santa Bárbara Sede los Pinos.(2025) Castaño Echeverry, Erika Marcela; Olaya Ospina, Sandra Milena.Los semilleros de investigación buscan introducir a los estudiantes en el análisis científico y la generación de conocimiento mediante una estructura metodológica. Este estudio se centra en el desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de cuarto y quinto grado a través del semillero de investigación ambiental de la Institución Educativa Santa Bárbara, Sede Los Pinos, durante un año escolar. Además, analiza cómo este semillero fortalece las habilidades de los estudiantes, promoviendo la formación de ciudadanos críticos y comprometidos con el medio ambiente. Se investigan las metodologías y enfoques del semillero, especialmente el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), y sus resultados en el desarrollo de habilidades investigativas. Con base en los hallazgos, se propone integrar el semillero en el plan de estudios para motivar a los estudiantes a profundizar en el aprendizaje y el espíritu investigativo. También se examina cómo el semillero influye en la participación y el trabajo en equipo, fomentando un entorno colaborativo y comprometido con el aprendizaje significativo. El estudio utiliza un enfoque cualitativo, empleando encuestas y revisión documental de los resultados obtenidos en las actividades del semillero. Los hallazgos indican que el semillero ha sido fundamental en el desarrollo de habilidades investigativas, involucrando a los estudiantes en prácticas de investigación real y fomentando una profunda conciencia ambiental. Sin embargo, se identificaron áreas de mejora, como la inclusión de estrategias pedagógicas para aumentar la motivación y la participación de otros estudiantes y maestros en los semilleros de investigación. Concluyendo, este estudio ofrece una visión integral transformando el enfoque tradicional de enseñanza, promoviendo un aprendizaje más dinámico e interactivo que prepara a los estudiantes para enfrentar los desafíos del mundo moderno. Palabras claves: Semillero de Investigación, Aprendizaje basado en proyectos, Educación ambiental. Abstract The investigation groups seek to introduce the students to scientific analysis and to generate knowledge through a methodology structure. This study focuses on developing the investigative skills of fourth and fifth-grade students by Ambiental investigation groups of the Santa Barbara, Los Pinos, education institute for a school year. Besides, analyze how this investigation group strengthens the student's skills, stimulating critical citizens and committing to the environment. The methodology and the seek groups focus on investigation, especially the learning based on the projects (ABP), resulting in the development of investigative skills. Based on the research, integrating the investigation groups in the study guides is proposed to motivate the students to deepen the learning investigation spirit. Also, how the investigation group influences participation in the team job is examined, fostering a collaborative environment and commitment to the meaning of learning. The study used a qualitative focus, applying surveys and document reviews of the results of the investigation activities. The results show that the investigation groups have been significant in the investigation skills development, involving the student's actual investigation practices and fostering a deep Ambiental conscience. However, areas for improvement were found, such as a pedagogical inclusion strategy to increase motivation and the participation of other students and teachers in the investigation groups.