Comercio Internacional

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 33
  • Item
    Design and Evaluation of Logistics Systems with FlexSim: Case Study and Continuous Improvement
    (2025) Valdivieso Sánchez, Juan Carlos; Aroca Martínez, Luis Rodrigo; Maestre García, Ana Karina; Acevedo Vergara, Jorge Alberto; Pulido Quintero, José Manuel
    Abstract The purpose of this article is the design and evaluation of logistics systems, validating the paradigm of discrete simulation. The basic concepts of efficient logistics systems are reviewed; Modules are added that standardize modeling and evaluation in simulations, increasing the reliability and speed in the execution of the process. This has led to the creation of a Supply Chain Management System, which has been developed with the clear objective of modeling an effective supply chain that allows for the optimal management of each and every one of the various processes involved in it. The main purpose of this approach is to reduce operating costs, obtain valuable information that facilitates crucial decision-making and the possibility ofoptimizing or simulating various alternatives that may arise in the logistics field. Keywords: FlexSim, Discrete Event Simulation, Project Manager, Simulator, Design of Experiments, Implementation and Evaluation of Production Systems, Industry Pot, experience, systems, logistics, supply chain.
  • Item
    El pensamiento crítico en la era digital. Un estudio de caso con los estudiantes de Sociología de la Universidad Popular del Cesar (Colombia)
    (2025) Chajín Flórez, Miguel; Sanjuanelo Obregón,Janner Andrés; Martínez Ospino, Luis Samuel; López Villalba, Stefany
    Introducción: El punto de partida fue la necesidad de mejorar los niveles de comprensión lectora en estudiantes de Sociología dados los bajos resultados obtenidos en pruebas anteriores. Objetivos: Se valoró a los estudiantes a través de un taller, para comparar resultados de dos rúbricas, una sobre comprensión lectora, y otra sobre pensamiento crítico. Metodología: Se realizó un estudio de caso, con seis estudiantes de la asignatura de Sociología de la educación, en torno al artículo “El currículo: una reflexión crítica” de Luis Malagón Plata. Hubo una segunda valoración por parte de un grupo de profesores. El titular de la asignatura aplicó después una rúbrica para valorar el desarrollo del pensamiento crítico. Resultados: Se registró un bajo nivel de comprensión lectora y producción textual, pero un mejor desarrollo del pensamiento crítico. Conclusiones: Se concluye que sonprecisos cambios en la formación del pensamiento crítico debido a un giro del aprendizaje basado en el texto, respecto al centrado en el pensamiento, a través de didáctica dialógica. Palabras clave: Estudio de caso; Comprensión lectora; Digitalización; Pensamiento crítico; Didáctica dialógica. Abstract Introduction: The starting point was the need to improve reading comprehension levels among Sociology students, given the low results obtained in previous assessments. Objectives: Students were evaluated through a workshop to compare results from two rubrics, one focused on reading comprehension and the other on critical thinking. Methodology: A case study was conducted with six students from the Sociology of Education course, based on the article "El currículo: una reflexión crítica" by Luis Malagón Plata. A second assessment was conducted by a group of professors. The course instructor then applied a rubric to assess the development of critical thinking. Results: A low level of reading comprehension and textual production was recorded, but there was better development of critical thinking. Conclusions: It is concluded that changes are necessary in the development of critical thinking due to a shift from text-based learning to one centered on thought, through dialogical didactics. Keywords: Case study; Reading comprehension; Digitalization; Critical thinking; Dialogical teaching.
  • Item
    Estrategias de entrada que intervienen en el proceso de internacionalización en las pequeñas y medianas empresas
    (2025) Bermúdez, José R.
    El presente artículo tiene como objetivo principal analizar las estrategias de entrada que intervienen en el proceso de internacionalización en las pequeñas y medianas empresas, entre las cuales destacan: la facturación, el valor agregado, el valor de mercado, pues esto permite ahorrar cuantiosos recursos, dándole un justo valor a los productos, así como a la empresa. El estudio se fundamentó en los planteamientos teóricos formulados por Acevedo y Robledo (2024), Andrade y Guerrero (2023), Ortega (2023), Bustamante, Castillo, Pacheco y Mora (2022), entre otros expositores sobre esta área temática. La investigación fue de tipo documental, el método seleccionado fue el cualitativo, dado que este permite recopilar información sobre el objeto de estudio de la investigación, generando nuevos conocimientos como resultado de la recolección, organización o análisis sobre la información obtenida. En primer lugar, se realizó una búsqueda bibliográfica sistemática en Google academic, Scielo, Redalyc, Dialnet, limitándose a los idiomas inglés y castellano, usando como descriptores los siguientes términos: internacionalización, facturación, valor, agregado, mercado, acompañándose por otros autores. Se observó que los procesos para la internacionalización en las empresas están estrechamente ligados a la facturación electrónica de sus productos, lo cual les genera valor agregado, incidiendo en el valor del mercado empresarial, pues ubica a las organizaciones en la cima con productos accesibles, haciéndose atractivo para los clientes. Palabras claves: internacionalización, facturación, valor, agregado, mercado. Abstract The main objective of this article is to analyze the entry strategies that intervene in the internationalization process in small and medium-sized companies, among which stand out: billing, added value, market value, since this allows saving considerable resources, giving a fair value to the products, as well as to the company. The study was based on the theoretical approaches formulated by Acevedo and Robledo (2024), Andrade and Guerrero (2023), Ortega (2023), Bustamante, Castillo, Pacheco and Mora (2022), among other speakers on this thematic area. The research was of a documentary type, the selected method was qualitative, since it allows collecting information about the object of study of the research, generating new knowledge as a result of the collection, organization or analysis of the information obtained. Firstly, a systematic bibliographic search was carried out in Google academic, Scielo, Redalyc, Dialnet, limiting itself to the English and Spanish languages, using the following terms as descriptors: internationalization, billing, value, aggregate, market, accompanied by other authors. It was observed that the processes for internationalization in companies are closely linked to the electronic invoicing of their products, which generates added value, influencing the value of the business market, since it places organizations at the top with accessible products, making themselves attractive to customers. . Keywords: Internationalization, billing, value, aggregate, market.
  • Item
    Geopolítica, democracia y su vinculación con los sucesos internacionales
    (2024) Bermúdez Gómez, José; Chirinos Quintero, Nilson
    El presente artículo tiene como objetivo principal analizar la relación entre la geopolítica, la democracia y los sucesos internacionales. Se fundamentó el estudio en los planteamientos formulados por Carbajal (2023), Casanova & Miroux (2024), García (2023), Sabato (2023), Sandoval et al. (2023), entre otros. Metodológicamente la investigación fue de tipo documental. Se seleccionó el método cualitativo, realizando una búsqueda bibliográfica sistemática en Google académico, Scielo, Redalyc y Dialnet, limitándose a los idiomas inglés -castellano, usando los descriptores: Geopolítica, Democracia, Gobierno, Pluralismo y Negociación. Se observó la estrecha relación e influencia de la Geopolítica sobre la Democracia. Se concluyó que la Geopolítica condiciona diversos procesos democráticos e, inevitablemente, no pueden separarse, ya que todos los países están interconectados de alguna manera. Palabras clave: geopolítica, democracia, gobierno, pluralismo, negociación. Abstract The main objective of this article is to analyze the relationship between geopolitics, democracy and international events. The study was based on the approaches formulated by Carbajal (2023), Casanova and Miroux (2024), García (2023), Sabato (2023), Sandoval et al. (2023), among others. Methodologically, the research was documentary type. The qualitative method was selected, carrying out a systematic bibliographic search in Google academic, Scielo, Redalyc and Dialnet, limiting itself to the English - Spanish languages, using the descriptors: Geopolitics, Democracy, Government, Pluralism and Negotiation. The close relationship and influence of Geopolitics on Democracy was observed. It was concluded that Geopolitics conditions various democratic processes and, inevitably, they cannot be separated, since all countries are interconnected in some way. Keywords: geopolitics, democracy, government, pluralism, negotiation.
  • Item
    Determinantes de la intención de compra en línea a través del modelo UTAUT2: un análisis del riesgo percibido en los consumidores en línea
    (2025) Solano Mejía, Jhon Henrry; Méndez Sánchez, Andrea Marcela
    Objetivo: el objetivo del presente estudio fue analizar los factores determinantes en la intención de compras en línea en los consumidores del municipio de Valledupar, mediante la aplicación de la teoría UTAUT2 con la inclusión de la variable de riesgo percibido. Diseño/metodología: la metodología empleada fue de tipo explicativo, con un enfoque cuantitativo, y un diseño no experimental, transeccional y de campo. Los datos se recopilaron mediante un cuestionario en línea y se analizaron 387 encuestas de consumidores que habían comprado en línea al menos una vez. El análisis de los datos fue realizado a partir del modelamiento de ecuaciones estructurales (SEM), con la técnica multivariante de modelos de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales (PLS-SEM). Resultados: la investigación evidenció que las variables expectativa de desempeño, expectativa de esfuerzo, motivación hedónica, valor del precio y hábito influyen en la intención de compras en línea; mientras que las variables influencia social, condiciones facilitadoras y riesgo percibido no alcanzaron a tener efecto en la intención. Conclusiones: las relaciones entre los constructos de la UTAUT2 tienden a variar según el contexto cultural; en este caso, la variable más significativa para la intención de compra en línea es el hábito, demostrando que cuanto más integrada esté la acción de comprar en línea en la rutina diaria, mayor será la intención de hacerlo. Originalidad: el estudio aporta información sobre el comportamiento de los consumidores en e commerce, como también extiende el análisis de la intención de compra en línea a una población poco estudiada en este contexto. Palabras clave: UTAUT2, comercio electrónico, intención de compra en línea, riesgo percibido, comportamiento del consumidor. Highlights El riesgo percibido influye poco en la intención de compra de usuarios experimentados. Una experiencia de compra ágil y eficiente resulta clave para captar y fidelizar clientes. El modelo UTAUT2 adaptado al comercio en línea colombiano presenta un buen ajuste. Una experiencia agradable en plataformas virtuales fomenta la intención de compra. Abstract Objective: This study analyzes the key determinants of online purchase intention among consumers in Valledupar (Colombia), using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) and incorporating perceived risk as an additional variable. Design/Methodology: The study follows an explanatory approach with a quantitative methodology and a non-experimental, cross-sectional, and field-based design. Data were collected through an online questionnaire, with a final sample of 387 consumers who had made at least one online purchase. Structural Equation Modeling (SEM) was applied with the Partial Least Squares (PLS-SEM)multivariate technique for data analysis. Findings: The findings indicate that performance expectancy, effort expectancy, hedonic motivation, price value, and habit influence online purchase intention. However, social influence, facilitating conditions, and perceived risk were found to have no measurable effect on purchase intention. Conclusions: The relationships between UTAUT2 constructs tend to vary depending on cultural context. In this study, habit emerged as the most influential factor in online purchase intention, suggesting that the more seamlessly online purchase is integrated into daily routines, the greater the intention to continue doing so. Originality: This paper contributes to the understanding of consumer behavior in e-commerce and extends the analysis of online purchase intention in a population that has been relatively underexplored in this context. Keywords: UTAUT2, e-commerce, online purchase intention, perceived risk, customer behavior. Highlights Perceived risk has minimal influence on purchase intention among experienced users. A seamless and efficient shopping experience is crucial for customer acquisition and retention. The UTAUT2 model, adapted to Colombian e-commerce, demonstrates strong applicability. A positive user experience on virtual platforms enhances purchase intention.