Repository logo
  • English
  • Español
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Español
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Berrío López,Lina Svetlana"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ¿Cómo desarrollar una planeación pedagógica, que permita fomentar la conciencia ambiental sostenible en el manejo de residuos sólidos, en la sede la Palma de la institución Técnico Industrial Jorge Eliecer Gaitán?
    (2021) Berrío López,Lina Svetlana
    El proyecto de investigación objeto de estudio tuvo como propósito implementar una estrategia pedagógica de intervención. Fundamentados en los planteamientos de (Fals y Brandao: 1987, 18). (Rojas León, 2014). (Carlos Nuñez, 2011). (Freire, 2005, p. 77). (Luque Parra, 2009). Freinet (1969). (Paiva, 1996). (López J. O., 2009). entre otros. El estudio se realizó desde un enfoque Mixto donde predomina el método cualitativo y sustentado en la investigación de Hernández Sampieri, en su libro metodología de la investigación (2018). Se realizó con la población de la Vereda la Palma, con participación de 3 docentes,85 estudiantes y 120 padres de familia de la Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán Sede la Palma, con un tipo de muestreo no probabilística de tipo homogénea que permitió obtener información sobre la problemática abordada, que alcanzó 25 estudiantes y 40 padres de familia. Las técnicas de recolección de datos utilizadas fueron los instrumentos de tipo cualitativo, como observación, notas de campo, entrevistas semiestructuradas y análisis documental para el diagnóstico semiestructuradas, lo que permitió evidenciar una problemática ambiental reincidente en la Institución por arraigo de una cultura sin conciencia ambiental. Lo anterior conlleva a la implementación de acciones estratégicas para mejorar la cultura ambiental. Los resultados de la investigación permitieron concluir que, por medio de estrategias transformadoras, se logran resultados satisfactorios en la apropiación valores, del conocimiento y de prácticas dirigidas a resolver de manera reflexiva las problemáticas ambientales que se presentan en la vida cotidiana. Palabras Claves Residuos sólidos, conciencia ambiental, estrategia pedagógica, sostenibilidad, comunidad. Abstract The purpose of the research project under study was to implement a pedagogical intervention strategy. Based on the approaches of (Fals and Brandao: 1987, 18). (Rojas León, 2014). (Carlos Nuñez, 2011). (Freire, 2005, p. 77). (Luque Parra, 2009). Freinet (1969). (Paiva, 1996). (López, 2009). among others. The study was carried out from a Mixed approach where the qualitative method predominates and supported by the research of Hernández Sampieri, in his book research methodology (2018). It was carried out with the population of the Vereda la Palma, with the participation of 3 teachers, 85 students and 120 parents of the Educational Institution Jorge Eliecer Gaitán Sede la Palma, with a type of homogeneous nonprobabilistic sampling that allowed obtaining information on the problem addressed, which reached 25 students and 40 parents. The data collection techniques used were qualitative instruments, such as observation, field notes, semi-structured interviews and semi-structured documentary analysis for the diagnosis, which made it possible to reveal a recurring environmental problem in the Institution due to the roots of a culture without environmental awareness. The foregoing merited the implementation of strategic actions to improve environmental culture. The results of the research allowed to conclude that, through transformative strategies, satisfactory results are achieved in the appropriation of knowledge and practices to reflectively solve environmental problems that arise in everyday life. Keywords Solid waste, environmental awareness, pedagogical strategy, sustainability, community.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback