Repository logo
  • English
  • Español
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Español
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Durán Pedrozo, Karina Marcela; Mejía Mosquera, Marcela Reyes"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inteligencia emocional de los empleados del área administrativa de la Clínica Unidad Pediátrica Simón Bolívar de Valledupar
    (2020) Durán Pedrozo, Karina Marcela; Mejía Mosquera, Marcela Reyes
    La Inteligencia Emocional (IE) es el reconocimiento de las emociones y el manejo adecuado según cada situación en donde la persona manifiesta sus sentimientos, es por esto que esta investigación tiene como objetivo general describir los niveles de inteligencia emocional de los empleados del área administrativa de la Clínica Unidad Pediátrica Simón Bolívar de Valledupar, se encuentra enmarcada dentro de la línea de psicología y organizaciones, utilizando como muestra 40 empleados, donde se realizó un censo ya que se utilizó toda la población del área administrativa, se llevó a cabo durante el año 2019. Como sustento teórico se concibe el modelo de Inteligencia Emocional de Mayer y Salovey (1997). El instrumento que se utilizo es el TMMS-24, es el instrumento auto-complementable que puede aplicarse tanto de forma individual como colectiva. Esta investigación cuenta con un enfoque cuantitativo, su diseño no experimental, de corte transversal, y tipo descriptivo; que nos permitió obtener como resultados un nivel óptimo parcial de inteligencia emocional entre los trabajadores administrativos de la Unidad Pediátrica Simón Bolívar, de este modo se puede afirmar que pese a la capacidad adecuada de compresión y regulación en la mayoría de los empleados, su nivel seria a un más alto si tuviese la propensión a colocar más atención y percibir mejor sus estados anímicos y afectivos. Abstract Emotional Intelligence (EI) is the recognition of emotions and proper management according to each situation in which the person expresses their feelings, which is why this research has the general objective of describing the levels of emotional intelligence of employees in the administrative area of The Simón Bolívar Pediatric Unit Clinic in Valledupar is framed within the line of psychology and organizations, using as a sample 40 employees, where a census was carried out since the entire population of the administrative area was used, it was carried out during the year 2019. As theoretical support, the Emotional Intelligence model of Mayer and Salovey (1997) is conceived. The instrument that was used is the TMMS-24, it is the self-complementing instrument that can be carried both individually and collectively. This research has a quantitative approach, its non-experimental design, cross-sectional, and descriptive type; that we obtain as results a partial optimal level of emotional intelligence among the administrative workers of the Simón Bolívar Pediatric Unit, in this way it can be affirmed that despite the adequate compression and regulation capacity in most of the employees, its level would be to a higher one if he had the propensity to pay more attention and better perceive his emotional and affective states. Palabras clave: inteligencia emocional, psicología, organización, descriptivo, cuantitativo, diseño - no experimental. Keywords: emotional intelligence, psychology, organization, descriptive, quantitative, design - non-experimental.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback